Het project
Betrokken partijen: Architecten: MAN architecten Speeltoestellen: Mekano play
Kernpunten
Het nieuwe ontwerp voor de schoolomgeving van De Zandloper heeft de ambitie om kinderen in een veilige en natuurlijke omgeving te laten spelen en ontdekken. Enkele belangrijke punten tijdens het ontwerpproces waren ontharden, verhogen van de speelkwaliteit en de beleving op de speelplaats, verhogen van de veiligheid op en rond de school en behouden van de bomen.
Projectinformatie
Om de bestaande buitenruimtes optimaal te kunnen vergroenen, wordt de verharding zo veel mogelijk geclusterd. De nieuwe ruimtes die hierdoor ontstaan, worden groen ingericht en dankzij wilgentunnels, heuvels, boomstammenparcours, klimnetten, e.d. worden kinderen aangemoedigd om actief buiten te spelen. De volledige circulatie van voetgangers, fietsers, auto’s en brandweer werden herbekeken met het STOP-principe in het achterhoofd en op basis van die nieuwe structuur werden de paden optimaal ingericht. Bij het streven naar een maximale waterinfiltratie werden doorheen de projectsite meerdere wadi’s voorzien. Het hemelwater loopt van de ene wadi over in de andere wadi waardoor het veel kansen krijgt om in de bodem te sijpelen.
Prikkelende speelplaats
Net zoals de klassen zijn ingedeeld per leeftijdsgroep, bestaat de speelplaats ook uit verschillende zones. De buitenruimtes zijn overzichtelijk voor de leerkrachten en bieden een variatie aan spelprikkels en rustzones voor de kinderen.
Leerlingen die willen, kunnen zich uitleven op het klimnet, op de taluds tussen het bosgoed, in de wilgenhutten of ze kunnen het parcours van boomstammen en evenwichtsbalken volgen. Tussen de twee groenzones ligt een verzonken speelpleintje, ideaal om in de winter op te schaatsen.
Naast het trapveldje liggen diverse wadi’s en speelheuvels met een parcours van klimtouwen, houten ladders en trappen die de leerlingen uitdaagt om nieuwe hoogtes te verkennen en al spelend hun eigen grenzen te verleggen. De waterspeelplaats vormt hierbij een natuurlijke, extra spelprikkel. Kinderen die moe zijn van al dat ontdekken, kunnen uitblazen in een zithoek en op zitstenen tussen het kleinfruit. Ook de zitmuurtjes vervaardigd uit hergebruikte betontegels geven de nodige rust en gelegenheid tot samenzitten.
Beplanting
Op de bestaande speelplaats was er slechts een minimum aan natuurwaarde aanwezig, waar de leerlingen overigens zeer weinig mee in aanraking kwamen. Door verschillende soorten van bosgoed aan te planten, net als wilgentunnels en grassen verspreid over de hele speelplaats komen de leerlingen fysiek in contact met verschillende geuren, texturen en kleuren. Aan de rand van de speelplaats bevinden zich zit- en speelzones omarmd door diverse soorten kleinfruit. Dat is meteen ook een smaakvolle manier om aan natuureducatie te doen!